Anna-modellen: Läsinlärning med språket som bas

Vid 4-5 års ålder börjar barn uppskatta rim och rimlekar med "riktiga" ord. Detta är ett tecken på högre grad av språklig mognad, eftersom de nu klarar av två tankeoperationer samtidigt. Med andra ord har de nu glädje av ordets form, samtidigt som de har innehållet till ordet.
En del barn upplever inte denna ordglädje med rim förrän i 6-7 års åldern. Om denna utveckling inte sker spontant, behövs specifik språkträning, eftersom denna funktion är betydelsefull för att upptäcka analogier i språket. Skall barn lära sig läsa utifrån ljud, är de helt beroende utav denna upptäckt. Däremot kan barn lära sig läsa utifrån helheter, även om de inte behärskar rim.

Läsinlärning med språket som bas innebär att man tränar samtliga språkliga komponenter. Det som kännetecknar denna pedagogiska form för läsinlärning, är att man utgår från helheten till delarna. Helheten utgörs av minst en mening. Hela meningar ska talläsas för att språkmelodin skall ingå. Det har stor betydelse för läsförståelsen. Begreppslagring, ordförråd, intonation(språkmelodi), rytm, betoning och syntax(regler för hur man får ordna ord till satser) och fonem(språkljud).
Alla barn behöver använda så många sinnen som möjligt för utveckling. Anna-böckerna och Anna-spelen utvecklar de språkliga funktionerna genom sin struktur, man går från helheten till delarna. Självkänslan stärks och man känner sig som läsare, fast man inte "knäckt koden"(medveten om ljuden).

Anna-modellen är att man utgår från helheten till delarna.
Anna-modellen är läsinlärning med språket som bas.

Varma kramar
Nilla